четверг,7мая
Сьогодні у ДНЗ відбулася педрада. Тема педради:Педагогічні умови виховання любові до Батьківщини у дітей дошкільного віку.
Мета:
Як відомо, кожний конкретний народ продовжує себе в дітях, генерує свій національний дух, характер, психологію, традиційну культуру, спосіб життя. Цілком закономірним є бажання народу: збереження та передача народних традицій із покоління в покоління.
Сьогодні у ДНЗ відбулася педрада. Тема педради:Педагогічні умови виховання любові до Батьківщини у дітей дошкільного віку.
Мета:
Семінарський
модуль
—
удосконалити
знання педагогів щодо змісту, принципів, закономірностей, методів та
організаційних форм патріотичного виховання дітей дошкільного віку.
підвищити
рівень теоретичної підготовки педагогів щодо питань патріотичного виховання
дошкільників в умовах сьогодення;
розкрити
необхідність посилення патріотичного виховання у дошкільних закладах України.
На
думку академіка Семена Гончаренка, «педагогічна драма виховання стрімко
переростає в загальнонаціональну трагедію». За даними Державного інституту
розвитку сім’ї та молоді майже 30% українських студентів планують назавжди
залишити Україну після навчання, а ще 25% хотіли б поїхати на заробітки за
кордон. У цих умовах постає необхідність розв’язання на державному рівні
найгостріших проблем, пов’язаних з вихованням патріотизму та формуванням
національної свідомості населення України як основи консолідації суспільства і
зміцнення держави.
Метою
національно-патріотичного виховання є формування у молодого покоління високої
патріотичної свідомості, почуття любові до України, пошани до видатних
вітчизняних історичних діячів, готовності до виконання громадянських і
конституційних обов’язків.
Щоб досягти цієї
мети, виховувати патріотів слід вже з дошкільного віку.
Як відомо, кожний конкретний народ продовжує себе в дітях, генерує свій національний дух, характер, психологію, традиційну культуру, спосіб життя. Цілком закономірним є бажання народу: збереження та передача народних традицій із покоління в покоління.
Тому важливим є
питання: з якого віку слід виховувати та залучати дитину до спадщини свого
народу?
Згадаймо рядки
поезій Т.Г. Шевченка «Розрита могила»:
Світе тихий,
краю милий, Моя Україно!
За що тебе
сплюндровано,
За що, мамо,
гинем?..
Чи ти діточок
непевних
Звичаю не
вчила?
«Молилася,
турбувалась
День і ніч не
спала.
Малих діток
доглядала,
Звичаю
навчала».
Цими словами
Великий Кобзар з геніальною
далекоглядністю говорить про: звичаї України, як надійні обереги
історичних досягнень минулого, могутній впливовий фактор
формування самобутнього:
духовного обличчя народу, між поколінної
передачі національної психології і культури. Дотримання установлених принципів свого народу — суттєвий показник духовної
культури особистості. Ось чому всіх видатних українських діячів
хвилювало і хвилює питання володіння
підростаючим поколінням національними звичаями.
УКРАЇНСЬКИЙ ВІНОЧОК.
Вінок—це
своєрідний оберіг, “знахар” душі, в ньому є така чаклунська сила, що
болі знімає, береже волосся.
До українського віночку вплітали різноманітні квіти, а
всього в одному
вінку могло бути до 12 різних квіток.
Кожна квітка у віночку щось символізувала. Стрічки у віночку найпершу, посередині, в'яжуть
світло-коричневу
стрічку — символ землі-годувальниці. Пообіч від
коричневої — жовті
стрічки — символ сонця, за ними світло-зелені — символ
краси і
молодості. Потім голубі, сині — символи неба і води, що
дають силу й
здоров'я, далі в'яжуть жовтогарячу — символ хліба,
фіолетову — символ
мудрості людини, малинову — символ душевності, щирості,
рожеву — символ
достатку. В'язали до строю й білу стрічку, але тоді, коли
кінці її були
розшиті сріблом і золотом. На лівому кінці вишивали
сонце, а на правому
— місяць. Якщо стрічка не була вишита, то її не
пов'язували, бо це —
символ пам'яті про померлих.
У народі кажуть, що той, хто вміє віночок вити, зможе й
долю собі
прихилити.
Рушник .
Від сивої давнини і до сьогодні, в радості і в горі –
невід’ємна частка нашого побуту – рушник, його можна порівняти хіба що з
піснею. З рушником народжуються, одружуються і йдуть із життя.
Рушник — один із найдавніших оберегів у різних народів.
Сама смуга полотна має насичене символічне значення — дороги, долі, захисту. А
коли ця смуга ще й містить на собі виткані чи вишиті знаки-обереги — захисна
сила її, відповідно, більшає.
А колись... Давно колись-то!
Рушники вже
ткались,
І хустина
мережилась...
Т. Шевченко.
Рослинні символи
Наші пращури обожнювали кожне стебельце. За віруваннями,
обрядові традиції, пов’язані з рослинним світом, мали забезпечити здоров’я,
добробут сім’ї, плодючість землі та щастя. Вагомими символами в Україні стали
калина, верба, барвінок, волошки, вишня, євшан-зілля, жито, мак, тополя,
яблуня, мальва, конвалія, рута-м’ята, лобода та інші рослини.
Українські національні страви.
Україна славиться своєю національною кухнею, яка
створювалася протягом
сторіч, багата на традиції, вирізняється розмаїттям страв
та їх високими
смаковими й поживними властивостями. Борщі і пампушки,
вареники і
галушки, ковбаси і печеня, напої з фруктів і меду відомі
в усьому світі.
Український фольклор рясніє сюжетами його звеличування та
підкреслення пріоритету: «Хліб — усьому голова», «Без хліба — нема обіду»,
«Хліб та вода — то нема голода»
Українська пісня.
Iсторія української народної пісні, як і історія
української народної музики, беруть початок у найдавніших часах розвитку
українського народу. Народною музикою вважають увесь скарб вокальних та
інструментальних мелодій, що від найдавніших часів існування народу шляхом
усної передачі переходить з попереднього до наступних поколінь.
Український національний одяг.
В
українському народному костюмі втілилася історична доля народу, його культура і
традиції. Національний одяг зберігає в собі особливості різних культурних епох,
тому він є одним з найважливіших історичних джерел вивчення культурних
особливостей українського народу.
У вихованні дітей дошкільного віку існує багато проблем
і, серед яких однією з найголовніших є така: як прищепити дитині, зберегти й
посилити в ній відчуття причетності до родових, етнонаціональних ціннісних
основ і водночас підготувати її до сприйняття та засвоєння найсучасніших
інтелектуальних, технічних, технологічних і художніх здобутків людства? Розв'язання цієї
проблеми - справа сучасних педагогів, і саме іграшка може тут істотно
допомогти.
Іграшка
- пам’ять етносу, нації, народу, людства про своє історичне та доісторичне
минуле
Народна
іграшка є спадщиною подібно до рідної мови, казки, пісні. Народні іграшки
перевірені дитячою любов'ю до неї, дитячою грою. Народна іграшка несе в собі
художню культуру народної творчості, розвиває самобутні риси естетики свого
народу.
Культура
іграшки - важливий елемент загальної культури нації. Колись у колиску ліворуч
для доньки клали ляльку, для хлопчика праворуч - сопілку. За старими повір’ями,
то були символічні атрибути - обереги, які прийшли з часів язичництва і мали в
собі магічну силу. З давніх-давен діти робили собі іграшки самі - народ
виховував майбутніх майстрів. А зараз діти буквально засипані масою дорогих
іграшок. Вони яскраві, ефектні, але, як ми знаємо, швидко набридають і рідко
стають улюбленими - дитячій фантазії до них нема що додати.
Українська
народна іграшка має надзвичайно багату історію. Вона поєднала в собі усе: життя
і побут народу, звичаї та традиції, обряди та ритуали. Іграшки не виникали
просто так, а творилися майстрами для вираження повсякденного життя.
Конспект
заняття (ознайомлення +ручна праця)
підготувала Рукобратська О.З.
Тема: «Лялька –
мотанка»
Мета:
.1 Познайомити з історією виникнення
ляльок. Активізувати пізнавальну діяльність дітей;
2. Викликати інтерес до української народної ляльки. Розвивати творчу фантазію та уяву;
3. Виховувати акуратність, посидючість,
наполегливість у досягненні мети, шанобливе ставлення один до одного, до української культури.
4 навчити дітей робити ганчір'яну
ляльку-мотанку
Словникова
робота: лялька-мотанка, безлика, оберіг.
Матеріал:
сучасні ляльки з сюжетно-рольового куточка; лялька-мотанка, три кола різних
діаметрів з тканини (бажано ситець), трикутний ситець (хустка), прямокутник
білого ситцю, нитки №10 (білого кольору), вата, ножиці (для вихователя).
Хід:
Вихователь: Діти, а ви любите грати в ляльки?
(Відповіді дітей.)
У нашій групі ми бачимо багато красивих
ляльок. Ось подивіться, у нас є і барбі, є і пупси, є маленькі ляльки і великі
(Розглядають.)
Віка, як твою ляльку звуть? (Відповідь.) А ти,
Катя, як назвала свою ляльку? (Відповідь.) Діма, а як би ти назвав ось цього
пупса? (Відповідь.)
Коли я була маленькою, теж любила грати в
ляльки. Наші мами і бабусі теж грали в ляльки. Але вони грали не такими
ляльками, а якими... ми дізнаємося, коли промовимо невелике привітання. Ставайте поруч зі мною і повторюйте за мною.
Привітання:
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки.
Працюють голівки,
І сяють усмішки.
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте ви. Бажаю вам я!
Вихователь:
Молодці! Діти, а про що ми говорили? (Відповідь.) Правильно. А тепер сідайте за свої
місця і послухайте цікаву історію.
Подивіться, у мене в руках Лялька-мотанка
дивна і загадкова істота, секрети виготовлення
якого залишили нам наші предки. Діти, а хто такі предки?
-
Це наші бабусі і дідусі.
Вихователь:
Правильно. Дуже давно, коли наші бабусі були маленькими, вони грали ось такими
ляльками. А цих ляльок вони для себе робили самі. Подивіться, у моєї ляльки
немає очей, носа, рота. Вона безлика. Повторіть: безлика.
Діти:
Безлика.
Вихователь:
Що це означає? (Відповіді дітей.) Безликими їх робили спеціально. Вважали, що в
таких ляльок не можуть вселитися злі сили і нашкодити. Безлика лялька завжди
добра. Вона має оберігає, захисну силу. Це лялька-оберіг. Її можна покласти
поруч, коли ви лягаєте спати або йдете грати.
А ви, діти, хочете зробити таку ляльку?
(Відповіді дітей.)
Вихователь
роздає підготовлені деталі і матеріал для роботи.
Уважно подивіться, що у вас є. У вас є три
кола: великий, трохи менше і маленький. Ще є вата, ниточки - не растеряйте їх,
трикутник і шматочок білої тканини. Все необхідне, що потрібно для нашої
ляльки.
Ви напевно втомилися? Давайте відпочинемо.
Встали і вийдіть із-за столу.
Физминутка
Раз – підняти руки вгору,
Два – нагнутися додолу,
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три – чотири – прямо стати
Будем знову
починати.
Вихователь:
Ну, ось, відпочили, а тепер приймемось за роботу. Беремо вату і катаємо щільний
кульку. Візьміть найбільший круг. Кулька кладемо в центр тканинного кола з
виворітного боку. Це буде голова нашої ляльки мотанки. Тепер стисніть в кулак,
утворюючи шар і замотаем ниткою. Розправляємо тканина - це буде перший шар
сукні ганчір'яної ляльки.
Беремо другий круг, який трохи менше першого.
Накладаємо його на поверхню голови. Знову обмотуємо його ниткою.
І третє коло - найменший накладаємо теж на
поверхню нашої голови.
Тепер, дітиі, візьміть білу тканину і накладаємо
її на поверхню всіх тканин, обмотуємо ниткою навколо голови. Тепер будемо
робити руки нашій ляльці. Щоб зробити ручки, підверніть тканина всередину і
закріплюють гумкою. Якщо ручки виходять занадто довгі, вкоротимо їх за
допомогою ножиць.
А тепер беремо трикутник - це косинка на
голову. Одягаємо її, зав'язуємо. І ось наша лялька готова.
Вихователь: Дітиі, як називають ляльку. Що ми
зробили?
Діти:
Лялька-мотанка.
Вихователь:
А чому вона називається мотанка? (Припущення і відповіді дітей.)А що ви будете робити
з нею?
Відповіді
дітей.
Вихователь:
А я свою ляльку подарую нашій ляльці Маші. Їй нудно сидіти одній на
дивані. А зараз у неї є подруга. Тепер і ви можете грати зі своїми ляльками.
Презентація "Лялька мотанка-одвічна берегиня роду"
Презентація "Лялька мотанка-одвічна берегиня роду"
Комментариев нет:
Отправить комментарий